טיסה מעולם אחר – על הטיסות מלפני כמה עשורים

לפני כמה עשורים, עולם התעופה היה שונה לחלוטין ממה שאנחנו מכירים היום, כולל דברים שהיום נראים לנו הזויים ובלתי אפשריים. גם כיום טיסה לחו"ל היא אירוע מרגש ומיוחד, אך לא כמו פעם – לא מבחינת המחירים, לא מבחינת סוג השירות, לא מבחינת המטוסים ואפשרויות הבידור לנוסעים ולא משום בחינה אחרת. אז בין אם אתם טסים בטיסת לואו קוסט קצרה ופשוטה ובין אם בטיסה טרנס אטלנטית סדירה וארוכה, הכנו עבורכם תזכורת לעולם התעופה האזרחית מלפני כמה עשורים, ממש טיסה מעולם אחר.

רמות מחיר אחרות לגמריטיסות מעולם אחר - תעופה לפני כמה עשרות שנים

כשהיום אפשר למצוא טיסות לואו קוסט במחירים מצחיקים של פחות מ-200$, קשה להאמין שפעם תחום התעופה היה שמור בעיקר למעמדות הגבוהים בחברה או לאלה שחסכו זמן רב כדי לממן את התענוג. לפני כמה עשורים, אנשים רכשו כרטיס לטיסה ארוכה שעלה להם סכום של קרוב ל-30 משכורות וגם טיסה ליעדים קרובים עלתה הרבה מאוד כסף.

אז נכון שעבור המחיר הגבוה הם זכו לחוויית שירות גבוהה מאוד ולהגעה במהירות שאז נחשבה גבוהה מאוד ביחס לתעבורה ימית או יבשתית, אבל טיסה לחו"ל הייתה עניין הרבה יותר יקר מאשר היום.

זמני טיסה ארוכים יותר

בראשית עידן התעופה האזרחית המפותחת, המטוסים לא היו מטוסי סילון אלא מטוסים עם מדחפי להבים. זה יצר כמובן קצב טיסה איטי הרבה יותר מאשר מה שאנו מכירים כיום עם מטוסי הסילון המשוכללים והיעילים. בנוסף, טווחי הטיסה של המטוסים אז היו קצרים משמעותית וטיסות ארוכות הצריכו נחיתות לאורך המסלול לצרכי תדלוק והצטיידות. גם לאחר כניסת מטוסי הסילון זמני הטיסה בין היעדים היו ארוכים יותר מאשר כיום. תחשבו על זה בפעם הבאה שאתם מתלוננים על שהטיסה ארוכה מדי כשאתם בדרככם ליעד אירופי קרוב.

סיגריות וסיגרים בטיסה – לא יאומן אבל נכון!

כיום, עצם המחשבה להדליק סיגריה במהלך טיסה אפילו לא חולפת במוחם של מרבית הנוסעים, לא בגלל העונשים והעובדה שעישון והדלקת אש בטיסות אסורים בהחלט, אלא בעיקר בגלל המחנק, העשן והסיכון הבריאותי לכל יושבי המטוס. אך בעבר, לפני כמה עשורים בלבד, היה מקובל ונהוג לעשן סיגריות בטיסות ואפילו סיגרים עם כל העשן והריחות המגיעים איתם! אזור העישון היה בחלקו האחורי של המטוס והיה כמובן אפוף עשן כבד וריחות קשים שהגיעו לכל רחבי המטוס.

מסעדה מעופפתמטוס

תשכחו מחמגשיות אלומיניום עם אוכל "מטוסים" דלוח ולא מעורר תיאבון. בעידן הרחוק של טיסות לחול האוכל בטיסה היה ממש מסעדה מעופפת, הן מבחינת איכות ומגוון המנות והן מבחינת סגנון ההגשה. צוות המטוס הגיש לנוסעים על המטוס ארוחות מושקעות ומעוצבות, לא בכלים חד פעמיים בלתי מזמינים אלא ממש כמו במסעדה. זה היה מקובל לא רק במחלקות הראשונות אלא בכל רחבי המטוס.

יתרה מכך, המטוסים לפני כמה עשורים היו מרווחים הרבה יותר ולא כללו רק כיסאות לנוסעים אלא גם אזורי ישיבה שונים ואפילו ברים למשקאות אלכוהוליים וכורסאות נוחות.

בלי בידור דיגיטלי!

כמובן שבתקופה ההיא לא היו לנוסעים אמצעי בידור דיגיטליים כפי שקיימים כיום, לא מערכת בידור מתקדמת ומגוונת במטוס עצמו ובוודאי שלא סמארטפון או טאבלט. לכן הנוסעים בידרו את עצמם במהלך שעות הטיסה הארוכות והרבות באמצעות עיתונים, ספרים, משחקי שולחן לילדים, קלפים, ציור ציורים או פשוט שיחה בין האנשים. צוות דיילי האוויר דאג לתת יחס אישי מאוד לנוסעים, ניהל איתם שיחות, נתן אינפורמציה ואפילו הטייסים היו יוצאים אל הנוסעים לשיחות ולעישון סיגריה משותפת.

תגובות נעולות